Tonni vai viisi per kourittu tissi?

Tutulla kaavalla viikon viimeiseen työpäivään: kahvia ja sitten kirjoittamaan. Eilen pokkariin tuli lisää peräti 5000 sanaa, joten nyt mennään jo viimeisessä luvussa. Kaikki tuo ei tosin syntynyt työpäivän aikana, vaan tein sitä, mistä olen monta kertaa päättänyt luopua: palasin tekstin pariin muutamaan otteeseen illan aikana.
Kun tämä suma vähän hellittää, suljen läppärin klo 15:50, kun lähden hakemaan lasta päiväkodista. Lupaan.

Minulla ja Kompleksillakaan ei ole enää mitään hätää. Tarkoitan siis Niina Revon romaania. En ole vieläkään ihan varma, mitä mieltä päähenkilöstä olisin, mutta hänen aviomiestään aloin eilen inhota ihan kamalasti. Tunteet, ne ovat täällä! Lukuelämykseni on pelastettu.

Näinä kiireisinä kirjoituspäivinä en ole hirveästi ehtinyt lukea uutisia. Silti jotain, enkä ole tietenkään voinut välttyä seksirikosuutisoinnilta.
Pari päivää sitten Hesarissa kerrottiin käräjäoikeuden tuomiosta, jossa kolmikymppinen ulkomaalaistaustainen mies oli saanut yli neljän vuoden vankeusrangaistuksen kahdeksasta alaikäisiin kohdistuneesta seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Hän oli löytänyt uhrinsa Instagramista ja lähettänyt näille seksuaalissävytteisiä viestejä. Kolme hän oli onnistunut tapaamaan kasvokkain. Näistä yhden, 14-vuotiaan tytön, kanssa hänellä oli ollut seksuaalisia tekoja.
Ensimmäinen uutisen kommentoija oli sitä mieltä, että miehen saama tuomio oli naurettava. Hänen kommenttinsa oli saanut yli 1300 peukutusta. Muut kommentoijat olivat samoilla linjoilla. He vaativat pitkää vankeustuomiota ja maastakarkotusta ja suuria korvauksia uhreille. He raivosivat, miten lastenraiskaajia hyysätään.

Minä tunsin noita lukiessani taas eksyneeni sinne kummalliselle suolle, jota täällä on tarvottu jo monta vuotta. Olivatko he lukeneet uutista, jota kommentoivat? Sen mukaan ketään ei ole raiskattu. Sen mukaan mies tapasi kontaktoimistaan teinitytöistä kolme ja teki seksuaalisia tekoja yhden kanssa, mitä ikinä se sitten tarkalleen pitääkään sisällään. Väkivallasta tai pakottamisesta ei kuitenkaan mainita mitään. Teosta teki rikollisen toisen osapuolen ikä, ja se on oikein. Omaa seksuaalisuuttaan etsiviä teinejä on suojeltava niiltä aikuisilta, jotka yrittävät käyttää heidän kokemattomuuttaan ja epävarmuuttaan hyväkseen.
Mutta että noista teoista pitäisi saada samanlainen vankeustuomio kuin raiskauksesta tai muusta vakavasta väkivallanteosta tai hengen riistämisestä, menee yli ymmärrykseni. Kuolemantuottamuksesta voi Suomessa lievimmillään selvitä sakoilla.

Kun itse olin teini, ei ollut somea eikä edes nettiä tavallisten ihmisten käytössä. Eräänä kesänä olin kavereideni kanssa tanssilavan reunamilla norkoilemassa, koska nuorisolle ei ollut maalla oikein muitakaan paikkoja. Paikalle tuli serkkuni eno (ei minun sukulaiseni, vain hänen) ja alkoi jututtaa minua.
Minä olin aikuisen miehen huomiosta imarreltu. Minusta hän oli aika söpökin. Hänellä oli valkoiset farkut ja vaaleat enkelinkiharat. Jos hän olisi ollut ikätoverini, hän olisi ehkä kysynyt, istunko hänen moponsa taakse. Hän oli kuitenkin kolmikymppinen, humalainen mies, ja hän näki edessään hämmentyneesti tirskuvan teinitytön, jolla oli vaaleanpunaista huulikiiltoa.
Hän tarrasi minua yhtäkkiä rinnoista ja alkoi ehdotella puskaan menemistä. Se oli minusta kamalaa, mutta en alkanut kirkua ja huutaa apua, lyödä ja potkia. Sen sijaan
yritin lyödä asian leikiksi, puhuin ihan jostain muusta, luikertelin hänen otteestaan irti ja häivyin kaverieni kanssa muualle.
Minua hävetti. Minusta tuntui, että olin itse aiheuttanut tuon nolon episodin.
Samalta tuntuu varmasti nykyteineistä, kun he vastailevat somessa saamiinsa imarteleviin viesteihin ja sitten alkavatkin saada härskejä ehdotuksia. Siinä vaiheessa, kun heidän pitäisi kertoa viesteistä omalle vanhemmalle tai muulle turvalliselle aikuiselle ja kysyä neuvoa, he eivät kehtaa tehdä sitä. He luulevat, että he ovat mokanneet.

Olisiko serkkuni eno pitänyt tuosta tempusta passittaa vankilaan? Moneksiko vuodeksi? Paljonko korvauksia minun olisi kuulunut saada? Tonni vai viisi per kourittu tissi?

Älkää ymmärtäkö väärin. Olen oikein iloinen siitä, että ajat ovat muuttuneet.

Jätä kommentti