Riimittelijä hikoilee

Romanttinen, mutta moderni – mitä se kirjankannessa voisi tarkoittaa? Vastausta ei siis ole löytynyt vieläkään. Eilen googlasin termillä ”beautiful book covers”, ja sieltä kyllä tuli todellisia kansikaunottaria. Ei kuitenkaan ihan sellaista, mistä olisi suoraan voinut vohkia idean. Ehkä on tutkittava lähikirjaston romantiikkahylly nimenomaan kansien näkökulmasta.

Muuten eilisen suunnitelmat muuttuivat lennosta. Mainostoimisto, jolle teen säännöllisen epäsäännöllisesti keikkaa, antoi taas kuulua itsestään. Piti avata kahta vaikeahkoa termiä – ja tehdä se runomuodossa. Säkeelle oli tilaa kaksi riviä, tavuja rivillä kahdeksan. Jos minulla olisi taipumusta kynsien puremiseen, niin jokunen sentti olisi varmaan tullut jyrsittyä. Sain ehdotukset kyllä matkaan. Ainakin toiseen termiin yksi ehdotuksista kelpasi. Hankalammasta tapauksesta ei ole vielä kuulunut. Aivan tyytyväinen aikaansaannoksiini en ollut, mutta tehtävänanto oli siitä kiperimmästä päästä, mitä koskaan on tullut vastaan.
Olen tosiaan tehnyt yhteistyötä tuon toimiston kanssa vuosikausia. Toimeksiannot ovat olleet kirjavia, mutta tyypillisiä ovat juuri tuollaiset runomittaan väännetyt mainostekstit. Usein myös teen puhelinhaastattelun ja sen pohjalta kirjoitan jutun tiedotteeseen, nettisivuille tai uutiskirjeeseen. Niin kuin on varmaan tullut todettua, lempikeikkoja ovat ne, joissa saan tonkia eri lähteistä jonkin yrityksen / tuotteen / ilmiön historiaa ja paketoida sen kiinnostavasti.
Tuon mainostoimiston yksi kantavista ajatuksista on, että tyhjästä ei nyhjäistä, ts. he eivät tarjoa (katteetonta) markkinointihöpinää, jota voisi käyttää mihin tuotteeseen tai palveluun tahansa. Tarinat eivät ole keksittyjä, vaan löydettyjä ja faktoille rakennettuja. Tuo konsepti sopii minulle paremmin kuin hyvin.

Mainokset

2 kommenttia artikkeliin ”Riimittelijä hikoilee

  1. Kirjan kansikuvasta: ensimmäiseksi täytynee päättää, teetkö kirjaa itsellesi muistoksi vai potentiaaliselle lukijalle ostettavaksi. Jos jälkimmäinen vaihtoehto, parikuva on myyvin. Nainen ja mies, joiden välillä on yhteys. Yhteys on kaikkein tärkein. Se voi ilmetä katseena, kosketuksena, ihmisten asentona, heidän läheisyytenään tai etäisyytenään tai millä muulla tavalla tahansa. Sen tunnistaa kun sen näkee. Kaupallisen tuotteen kansikuvan ensimmäinen tarkoitus ei ole kertoa sisällöstä. Sen tarkoitus on myydä eli vedota ostajan tarpeisiin.

    Tärkeää on myös kirjan otsikon ja kansikuvan synergia: että ne ovat yhdessä enemmän kuin osiensa summa.

    Jos olet valmis uhraamaan muutaman kymmenen euroa, kaikki kansainväliset kuvatoimistot ovat käytössäsi. Royalty free tarkoittaa sitä, että kuva saattaa ilmestyä jossain muuallakin, mutta yleensä siitä ei ole haittaa. Kuvia on toimistojen varastoissa niin paljon, että täytyy olla päivittäin kuvien kanssa tekemisissä, jotta tunnistaisi kuvatoimistokuvan. Ja hinta on rf-kuvissa huomattavasti halvempi.

    Esimerkiksi viimeisimmän Nyyrikin (20/17) kannessa on erinomainen kuva. Hieman lämpöä, hieman epäröintiä, paljon lupausta. Mallit ovat senioreita, koska me lukijatkin olemme Wanhoja Mummoja, mutta siitä näkyy idea: yhteys naisen ja miehen välillä.

    Mutta jos teet kirjan vain omaa kirjahyllyäsi varten (mikä minun mielestäni olisi suuri vahinko), niin silloin tietysti käyvät symbolikuvatkin. Ne ovat kauniita, ja olet taatusti itse tyytyväisempi niihin.

    Tykkää

  2. Kiitos Maeva (Pilvistö?)! Paljon hyviä pointteja. Olin tosiaan ajatellut, että joku ostaa jos ostaa, mutta olisihan se aika mukavaa, jos ostaisi… Erityisen hauskaa olisi saada tuo kokoelma kirjastojen valikoimiin.
    Yritän siis ratkaista yhtälön, jossa kannesta tulisi sekä hieno että myyvä – tai ainakin saada hahmoteltua jotain suuntaviivoja, jotka voisin antaa kannentekijälle.
    Tuo, mitä sanoit nimen ja kuvan synergiasta, sai erityisen mietteliääksi: tajusin, ettei minulla ole hyvää nimeä kokoelmalle. Täytynee aloittaa siitä.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s