Turpaan tai niskasta kiinni

Sade koputtelee hiljalleen lasin takana. Avasin ikkunan, mutta ei se sisälle tahtonut tulla.

Pitkästä aikaa palasin nuortenkirja-aihioni maailmaan. Vain hetkeksi tosin, ja

IMG_20170305_114829

Mitä siinä on?

hajanainen läjähän se yhä on.
Minä kuitenkin edelleen pidän niistä läjän osasista. Minun pitäisi vain rohkeasti liimata ne yhteen ja vasta sitten alkaa veistellä ja muotoilla. Nyt poistan ja lisään sieltä yhden sanan ja kaksi täältä ja on tunne, ettei edistystä tule. Eikä sitä tuollaisella pikku paijailulla tulekaan.
Tekstille pitäisi antaa turpaan. Tai ainakin napata sitä niskasta kiinni ja kertoa, kuka käskee.

Luulen tietäväni teoriassa hyvinkin, miten romaani pitäisi rakentaa. Tiedän, mitä läjälleni pitäisi tehdä, mutten saa tehtyä.
On otettava käyttöön lisää hyväksi havaittuja työkaluja. Olen jo kirjoittanut suuresta osasta lukuja tiivistelmät. Osa on jäänyt auki, kun olen alkanut empiä tapahtumien järjestystä. Ennen kuin jatkan, minun pitää kirjoittaa itselleni auki romaanin keskeiset henkilöt. Keitä he oikein ovat, mitä heille on tapahtunut ennen, mitä heille tapahtuu nyt, mitä he tahtovat, miksi he ovat mukana tässä tarinassa. Ehkä se herättää heidät elämään ja toimimaan ja saan toimia kirjurina. Pakottamalla en saa aikaan kuin sutta, se on nähty.
Ihan kuin olisin kirjoittanut tämän postauksen ennenkin. Varmasti olenkin. Voi minun Iisakin kirkkoani.

Aamusivut, jotkut kuulemma kirjoittavat sellaisia. Jospa minun aamusivuni voisi olla se, että avaan tämän projektini joka aamu ja teen sille jotain kaksikymmentä minuuttia? Vaikka tuijotan sitä, jos ei muuta tapahdu.
Jokin samantapainen ajatus minulla oli aiemminkin, ja se unohtui saman tien. Kaikenlaista juoksi sen päälle vähän joka suunnasta, ja se litistyi pieneksi ja painui näkymättömiin.
Täytyy liimata muistilappu läppärin näytölle. En pelleile.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s