Pientä säätöä

Timantti-pokkari lähti matkaan myöhään sunnuntai-iltana (no, oikeastaan maanantain puolella), ja seuraavaksi korjaan Lääkäri-pokkarin.
Olen hyvin tyytyväinen siitä, että palautin Lääkärin ennen kesälomaa, monta viikkoa etuajassa. Minulla on toivottavasti siihen nyt riittävästi etäisyyttä, että pystyn oikeasti näkemään siinä olevan ongelman ja tekemään siitä paremman.
Jos taas tekstissä ei mielestäni edelleenkään ole mitään pielessä, sekään ei varsinaisesti haittaa, koska sain aika tarkan kuvauksen ongelmasta ja ehdotuksen siitä, miten sen voisi korjata. Toimin vain ohjeen mukaan enkä sooloile.

Korjaan mieluiten tekstini itse. Minulla on hiukan huonoja kokemuksia siitä, että joku muu tekee sen. Erään kerran tarinani sankarin ikää oli muutettu sillä seurauksella, että hän oli eri ikäinen kuin luokkatoverinsa. Pokkarin lukenut tuttu kuittaili minulle, että mies oli ilmeisesti jäänyt pari kertaa luokalleen – ei välttämättä suoranainen vetovoimatekijä romanttiselle sankarille, heh.

Tästä päästäänkin siihen, että minähän olen työkseni editoinut muiden tekstejä, paljon. Joka kerta kun joku mestaroi omia hengentuotteitani mielestäni päin prinkkalaa, tunnen pienen nirhaisun omassatunnossani.
Montakohan tekstiä itse olen tekijöiden, kirjoittajien tai kääntäjien, mielestä säätänyt turhaan tai suorastaan pieleen? Erityisesti aloittelevana kustannustoimittajana tulin innoissani tehneeksi sellaisia musta-tää-ois-ehkä-vähän-kivampi-näin -muutoksia ilman kunnon perusteluja.
En aluksi ymmärtänyt, kun kääntäjä ärsyyntyi minulle. Pikkuhiljaa sitten sisäistin, että asia- tai kielioppivirheiden korjaus on ihan eri juttu kuin tekstin tyylin sorkkiminen. Tyylissä kyse on usein makuasioista, ja kaikilla tekijöillä – onneksi, muuten ei syntyisi mitään hyvää – on ammattiylpeytensä, jota päin ei sovi ajattelemattomasti kaahia.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s