Voita leivän päälle

Kun tekee töitä freelancerina, täytyy muistaa myös laskuttaa tekemästään työstä. Kuten arvattavasti monelle muullekin, se on minulle vähiten mieluisin osa työtä. Tilille kilisevät roposet lämmittävät totta kai, mutta se laskutusprosessi itsessään – huoh!

Monesta hommasta pyydetään nykyisin tarjouksia, mikä on oikein ymmärrettävää. Tarjouksen teko vaan on tuskaista hommaa. Montako tuntia suunnitteluun, montako aineiston keräämiseen, montako kirjoittamiseen, montako viimeistelyyn ja korjauksiin. Paljonko tulee reissaamista, tuleeko muita kuluja. Ja niin edelleen.

Arvioni ovat menneet huomattavasti useammin ala- kuin yläkanttiin. Viime aikoina olen yrittänyt tehdä tarjoukset mahdollisimman huolellisesti ja tietenkin pelännyt, että minua pidetään liian kalliina. Toistaiseksi kaikki ovat menneet kuitenkin läpi, joten luulo on ollut turhaa.

Polkemalla kirjoituspalkkioita, koska haluaa töitä, sahaa pitemmän päälle sekä omaansa että kollegoiden oksaa. Asialliset tahot maksavat hyvästä työstä asiallisen palkan. Ainakin useimmiten. Myönnän tekeväni sellaisiakin kirjoitustöitä, joiden tuntipalkkaa en viitsi laskea – tulisi liian paha mieli. Olen toivottoman huono pyytämään lisää liksaa. Useimmiten otan kiltisti sen, mitä tarjotaan ja naiivissa mielessäni toivon, että minulle vapaaehtoisesti maksetaan lisää, koska olen niin älyttömän hyvä… (Lopettakaa nauraminen – veljelleni on käynyt niin. Tosin hän oikeasti on tosi hyvä siinä mitä tekee.)

Niin, tänään yritän vihdoinkin saada aikaiseksi kaksi laskua, jotka olisin voinut tehdä jo jokunen viikko sitten, jos olisin saanut itsestäni irti. Minulla ei ole toiminimeä tai ylipäänsä firmaa, joten laskutan suuren osan töistäni ukko.fi -palvelun kautta. Se on osuuskunta, joka hoitaa eläkemaksut, ennakonpidätykset sun muut puolestani. Laskun voi luoda ja lähettää kätevästi netissä. Rahat kilahtavat tilille, kun asiakas on maksanut. Erittäin hyvä systeemi silpputöiden tekijälle. Vastaavia palveluita on tarjolla muitakin, mutta minulla on kokemusta vain Ukosta, jota voin vilpittömästi suositella. Hommat ovat sujuneet kuin rasvattuna, asiakaspalvelu on nopeaa, osaavaa ja ystävällistä. Kymmenen pistettä täältä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s